Bombay “Mumbai”

Bombay o “Mumbai” és la ciutat més poblada de l’Índia i la quarta del món, amb més de 20 milions de persones.
El nom “Mumbai” es va adoptar oficialment el 1996 i prové de ‘Mumba’ (el nom de la deessa Mumbadevi) i ‘AAI’, que significa ‘mare’ en llengua Marathi.

Aquest va ser el nostre primer viatge amb la motxilla sense hostals reservats, a l’aventura i amb poca documentació de la india.
Exactament l’estiu del 2008.

Si si….quins records, cada vegada que i pensem se’ns posa la pell de gallina. l’Índia és un país que no es pot veure per fora, s’ha de viure per dins!!!
I nosaltres vam viure-ho molt intensament i així us ho anirem explicant.

Voliem anar a l’India i voliem descobrir el sud, però no sabiem amb què ens trobariem ni tant sols ens preocupaba, només sabiem que voliem anari amb la motxilla i viure les mil i una sensacions que es desperten un cop i ets, d’alegria, tristesa, incoherència,  felicitat, ràbia,….

I va ser el viatge de l’abans i el despres, el que ens va cautivar i guardem un record molt especial 😉

Hi ha mirades molt expresives i penetrants, d’aquelles que no et deixen indiferent i que son dificils d’oblidar.

Una imatge val més que mil paraules, un somriure molt màgic!!!

Vam aterrar a l’aeroport de Bombay, era la matinada, vam contractar un taxi i ens dirigiem pels voltants de la porta de la india on haviem reservat un hostal pel primer dia.
Només de sortir de l’aeroport ja vam notar aquella xafogor que de primeres costa respirar.
Gent per tot arreu, corrent d’un lloc a un altre, carreteres plenes de vehicles, pitant a totes hores, les olors….el caos de la india.

Però a mesura que anavem avançant estavem bocabadats…no ens feiem creus del què estavem veient….eren ombres fosques a les voreres dels carrers, era la gent que dormia a terra, ens costava reaccionar…tot era pobresa, barris marginals, indigents, brutícia … gent rentant-se les dents amb els bassals de l’aigua…gossos escanyolits, contaminació, fortes olors,….ens va impactar molt.

I al parar-nos amb un semàfor, van començar a venir nens jovenets a picar el vidre i demanar-nos diners, altres ens volien vendre diaris,.. ens els vam mirar i de seguida van posar cara de pena i ens llançaven unes mirades com mai ens havia mirat ningú.

Tothom ens havia dit que mai donessim diners a cap nen que demanés al carrer, que això contribuïa a que els seus pares no els portessin al col.legi perquè demanessin.

Vam estar una estona dient que no amb el cap, però ens miraven d’una manera…que vam estar a punt de comprar diaris només per veure’ls feliços un instant.

Aquestes eren les nostres primeres sensacions i només portavem hores…
Un cop situats a l’hostal..no recordem el nom però estava aprop de la porta de la india i l’hotel taj mahal.
Vam presenciar la pluja dels monsons que ens van acompanyar els dies que estavem a bombay.

Us farem un resum dels nostres 4-5 dies a Mumbai, el què varem visitar, anècdotes, curiositats, sonrisas de bombay,…

Començarem amb la porta de la india, situada en un extrem del passeig marítim, Marine Drive, davant de l’hotel més famós i dels més cars de la ciutat, el Taj Mahal Palace.
Es com un ‘arc del triomf’ aixecat al segle XIX que dóna la benvinguda a la ciutat i situat a la zona més transitada per turistes de tota la ciutat.
També i passejen parelles hindús, matrimonis musulmans, grups d’amics engominats, venedors, famílies,… un punt de trobada.

I a davant seu l’hotel Taj Mahal.

Curiositat per nosaltres….hi ha nois que van agafats de la mà, simplement amistad 🙂 bons valors.

Desde la porta de la india podies anar caminant pel costat del mar, tot seguint el marina drive, i podies observar aquesta gran imatge.

El regateig era l’ordre del dia i com a novatos vam tenir la primera timada a mumbai. Com ja hem comentat, a la porta de la india es un lloc on si reuneix molta gent i entre ells guies que tenen moooltes ganes de portar-te per la ciutat i ensenyar-te l’ho més significatiu.
Nosaltres anavem força perduts, es una ciutat grandiiissima i creiem que era una proposta interessant per començar-nos a moure per mumbai.
El timo com podeu inmaginar va ser la clavada que ens van fotre…
però com a bons catalans vam apendre ràpid el regateig 😉
El nostre taxista-guia!!

Un dels llocs que ens va deixar al.lucinats van ser els labaderos!!!
Molt recomanable la visita.
Al centre de Mumbai es troba Dobi Ghat, un dels safareigs de roba més gran del món, on unes 10 mil persones recorren diàriament a higienitzar la seva roba.

Aquí vam poder veure el contrast de la roba acabada de rentar super blanca i neta amb la bruticia i contaminació que hi ha.

Un altre lloc que ens va deixar força desconcertats, van ser les Torres del Silenci, a “Malabar Hill”, protegides per alts murs i per la vegetació.
La pràctica funerària dels fidels d’aquesta religió consisteix a col.locar els cossos dels seus difunts sobre plataformes de forma cilíndrica a gran altura, perquè els voltors despullin els ossos de la carn. I si no m’equivoco, el guia ens va explicar que estaven separats per dones, homes i nens.

Aquest ritu funerari mil.lenari, a la pròpia fe parsi, de 2500 anys d’antiguitat, va ser recomanat pel profeta Zaratustra com una manera d’evitar la contaminació dels quatre elements sagrats: l’aire, l’aigua, la terra i, el més sagrat, el foc.

Us adjuntem la foto on es veu la densa vegetació i les escales que porten a les Torres del Silenci, totalment prohibit pujar-hi.

Un lloc de gran interès, el Museu del Mahatma Gandhi, situat on va ser lloc de treball de’n Gandhi a Bombai i que avui és una casa-museu en el seu nom.

També vàrem visitar uns dels molts temples que hi havia a la zona on podies deixar-hi medicines al costat o dins de l’elefant i dinaves amb la gent local.

Passejant pels jardins i voltants, desde allà hi havia un mirador desde on veiem la platja de Chowpatty. llàstima dels monzons…

I sense oblidar un dels punts d’interès considerats Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO: l’estació de tren Chhatrapati Shivaji Terminus. Impresionant!!

Acabem la primera part de Bombay amb 2 imatges de la vida dels carrers.

El seu dia a dia.

El proper post us explicarem la magnífica experiència que varem viure a la visita a Sonrisas de Bombay!!

Aquesta entrada s'ha publicat en bombay "Mumbai", India Sud 2008, Viatges i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a Bombay “Mumbai”

1. Laura ha dit:

uauuu… sense paraules… m’has fet reviure l’arribada a l’Índia… a la vegada que m’has fet entrar unes ganes boges de tornar-hi, per veure el que no he tingut la sort de fer-ho.
    Genial el blog, però aquesta entrada… Immillorable!! 😉

• Moltiiiissimes Gràcies!!! M’has emocionat mooolt!!!
      Quan un pais et toca la fibra i les paraules surten de dins, l’emoció es palpa.
      Es el què deia: L’India és un país que no es pot veure per fora, s’ha de viure per dins!!!